trainingen
 

info voor junioren

Info AV'23

door Anna Goede
Op deze pagina vindt u informatie over:

ATLETIEK

Atletiek is van speerwerpen tot marathon lopen. Bij de jeugd worden tijdens de training zowel technische als loop onderdelen geoefend. Pupillen doen sprinten (40 of 60 meter), estafette, verspringen, hoogspringen, balwerpen, kogelstoten en lange afstand (600 tot 1000 meter). Tijdens de training worden veel spelletjes gedaan voor de algemene ontwikkeling en worden verschillende onderdelen getraind. Naar mate de kinderen ouder worden, ligt de focus meer bij de techniek.

Junioren doen sprint en horden (60 tot 100 meter soms ook 150, 200, 300 of 400 meter), estafette, lange afstand (vanaf 400 meter) verspringen, hink-stap-springen, hoogspringen, polsstokhoogspringen, discuswerpen, speerwerpen, kogelslingeren, kogelstoten. In de winter wordt meer op duurvermogen getraind en in de zomer meer op techniek.

Jeugdleden heten bij atletiek pupillen en junioren. In het seizoen oktober 2016-september 2017 geldt de volgende leeftijdsindeling:

Mini pupillen - 2010

C pupillen - 2009

B pupillen - 2008

A1 pupillen - 2007

A2 pupillen - 2006

D1 junioren - 2005

D2 junioren - 2004

C1 junioren - 2003

C2 junioren - 2002

B1 junioren - 2001

B2 junioren - 2000

A1 junioren - 1999

A2 junioren - 1998

Senioren - v/a 1997

TRAININGEN

Voor pupillen zijn er twee trainingen per week. Om zo veel mogelijk te leren wordt twee keer per week trainen aanbevolen. In trainingstijden jeugd kunt u zien hoe laat welke groep traint. Zorg dat uw kind altijd op tijd aanwezig is. Dit betekent dat hij/zij omgekleed klaar staat op het moment dat de training begint. Bij te laat komen meteen melden bij de trainer. Trainingen gaan altijd door, tenzij dit vanwege het weer onverantwoordelijk wordt. De vakanties en feestdagen waarop geen trainingen gegeven worden staan vermeld in de jeugdnieuwsbrief en op de website. U kunt zich opgeven voor de jeugdnieuwsbrief via MijnAV23 - inloggen - wijzig lidgegevens.

^ Terug naar boven

LID WORDEN

Wil je lid worden van AV '23 of een keer meetrainen om te kijken hoe het is? Kijk dan op de pagina aanmelden jeugdleden voor informatie en stuur een mail naar aanmelden@av23.nl dan krijg je te horen wanneer je langs kunt komen. Pupillen hebben vaste instroom momenten (maart en oktober), junioren kunnen het hele jaar door beginnen als er plaats is. 

Op dit moment zijn er voor sommige groepen instroomlijsten. 

^ Terug naar boven

GEDRAG

Op de training gelden de normale gedragsregels. Slaan en schoppen alsook moedwillig de training verstoren, accepteren wij niet. Pesten wordt op onze vereniging niet getolereerd! Wanneer uw kind thuis vertelt dat het gepest wordt, meld het ons direct. Anderzijds zullen wij u direct informeren wanneer uw kind pestgedrag vertoont en zullen hierover afspraken gemaakt worden.

^ Terug naar boven

KLEDING

Houd met het kiezen van de juiste kleding altijd rekening met het weer. Een warme trui en een regenjas voor de zekerheid kan nooit kwaad. Kies voor meerdere lagen, dan kan er altijd iets uit of iets aan. Trainen kan niet in een spijkerbroek en wel in een trainingsbroek. Een dikke winterjas is lekker op de fiets, maar op de training gaat deze uit. Zorg voor goed schoeisel met een zool die voor demping zorgt. Tijdens de training kunnen jassen en tassen in de kleedkamers achtergelaten worden. Laat daar geen sleutels en andere waardevolle eigendommen liggen.

^ Terug naar boven

ETEN

Het is niet verstandig om vlak voor een training een maaltijd te nuttigen. Wie wel voor de training wil eten: doe dat dan ruim van tevoren of eet minder. Tijdens de training is het niet toegestaan om te eten. Dit betekent dat er ook geen snoep meegenomen mag worden. Op wedstrijden is het belangrijk dat elke pupil voldoende eet. Houd altijd rekening met het volgende onderdeel. Ook hier geldt dat je niet vlak voor een inspanning moet gaan eten. Ook worden op een wedstrijddag vette happen en koolzuurhoudende drankjes afgeraden.

^ Terug naar boven

WEDSTRIJDEN

Voor de pupillen en junioren zijn er twee competities: de crosscompetitie in de winter en de competitie op de baan in het voorjaar. Aan de competitie doe je mee met je team, dat zijn de kinderen uit jouw groep, samen verzamel je tijdens een paar wedstrijden zoveel mogelijk punten op de verschillende onderdelen. Competitie wedstrijden vinden plaats bij verschillende verenigingen in de regio.

Wanneer het baanseizoen begint (april) is er de trainingspakkenwedstrijd, voor de zomervakantie de Ouder-Kind wedstrijd, na de zomer zijn veel finales en het NK estafette en aan het einde van het baanseizoen (oktober) de clubkampioenschappen. Trainingspakkenwedstrijd, clubkampioenschappen en Ouder-kind wedstrijd zijn op onze eigen baan.

Atletiek is geen teamsport, toch streven wij naar een zo groot mogelijke deelname tijdens de wedstrijden. Wij stellen het zeer op prijs wanneer u als ouder/verzorger hiermee rekening wilt houden in uw agenda.

Voor junioren zijn er meer wedstrijden, bijvoorbeeld Nederlandse kampioenschappen, deze staan in de agenda of worden aangekondigd door de trainers. Daarnaast is er de mogelijkheid om met extra wedstrijden mee te doen, zowel in de winter als in de zomer.

^ Terug naar boven

TIJDENS DE WEDSTRIJD

Er zijn een aantal dingen die handig zijn om te weten wanneer uw kind aan een wedstrijd meedoet.
Als het niet op onze baan is: kom op tijd want het kan soms lastig zijn om een parkeerplek te vinden.
Bij elke atletiekwedstrijd is een chronoloog, dat is een tijdschema waarin staat welke onderdelen er zijn en wanneer ze beginnen. Zorg dat de deelnemer 5 à 10 minuten voor aanvang van het onderdeel klaar staat op de juiste plek. Er komt een jurylid met een presentielijst die de namen opnoemt, laat weten dat je er bent.
Tijdens een competitiewedstrijd zijn er bij de technische onderdelen (springen en werpen) 4 pogingen, bij andere wedstrijden 3 of 6. Ouders moeten in principe aan de buitenkant van de baan blijven, dus niet op het middenveld komen.
Tussen de onderdelen zit soms veel tijd en een wedstrijd kan ook (soms erg) uitlopen, vooral als je moet wachten op de prijsuitreiking: neem eten mee en zo nodig warme kleding en een vouwstoel.

Als er een competitiewedstrijd of andere algemene wedstrijd is zoals de trainingspakkenwedstrijd, de clubkampioenschappen of crosscompetitie, is er geen training, ook niet voor de kinderen die niet aan de wedstrijd deelnemen!

^ Terug naar boven

CLUBKLEDING

Onze clubkleding bestaat uit een wit singlet en rood broekje dat bij Run-Inn (Linnaeuskade) te verkrijgen is. Onder het singlet mag een T-shirt gedragen worden, de kleur hiervan mag wit en rood zijn. Ook hebben wij rode clubsweaters, die zijn te verkrijgen in de kantine.

^ Terug naar boven


 

ACTIVITEITEN

Er is een jeugdbestuur dat voor de pupillen leuke activiteiten organiseert, zoals het Sinterklaasfeest, een kamp en de seizoen afsluiting. In april vindt het jaarlijkse pupillenkamp plaats en in oktober het juniorenkamp. De activiteiten staan in de jeugdnieuwsbrief. Ideeën, suggesties of een helpende hand bij een bepaalde activiteit zijn altijd welkom.

^ Terug naar boven

JAARINDELING

Het seizoen loopt van oktober tot oktober. De dag na de clubkampioenschappen (eerste weekend van oktober) gaan de kinderen naar een volgende categorie (op basis van geboortejaar). Dit kan betekenen dat je op andere dagen en tijden en bij een nieuwe trainer gaat trainen.

^ Terug naar boven

CONTACT

Als vereniging stellen wij het op prijs dat ouders op de hoogte blijven van allerlei zaken. Vooral via de website en nieuwsbrief kunt u op de hoogte blijven van de meest actuele gebeurtenissen zoals aankomende activiteiten, wedstrijden, chronologen, uitslagen en andere bezigheden. Op de nieuwsbrief kun je je abonneren door het vakje jeugdnieuwsbrief aan te kruisen bij wijzig lidgegevens.
Als ouder kunt u altijd met de trainer praten over uw kind. Bijvoorbeeld als uw kind iets heeft, zoals ADHD of diabetes. Maar ook als er iets is gebeurd waardoor uw kind (even) van slag is. Voor alle vragen, opmerkingen of ideeën over de jeugd, mail naar het jeugdbestuur.

^ Terug naar boven


Ogenblik a.u.b. ...