Hardlopen – baan en weg

 

Veel mensen hebben geen zin in – of missen de coördinatie voor – de veeleisende technische atletiek, zoals hoogspringen of discus werpen, maar kunnen en willen wel lekker hardlopen. Daarvoor zijn onze looptrainingen de perfecte basis. Er wordt gewerkt aan looptechniek, snelheid, duurvermogen en wedstrijdtactiek.

Onze looptrainingen zijn er op 3 niveau’s:
– voor de echte beginners
– voor mensen die recreatief willen lopen
– voor lopers die aan wedstrijden willen deelnemen.

Als je belangstelling hebt voor een van onderstaande trainingsgroepen, kom dan naar de baan op een van de trainingsuren en spreek de trainer aan. Die kan je advies geven over wat voor jou het meest geschikt is. Doe vast je sportkleding aan want meestal kun je meteen meedoen.

NB.: Je kunt op elk moment van groep wisselen, en je kunt als je méér wilt trainen, ook aan verschillende groepen naast elkaar deelnemen. Laat het alleen even je trainer(s) weten.

 

Wil je beginnen met hardlopen?

Bij ons op de baan begint steeds begin februari en begin september een nieuwe cursus Yakult Start to Run. Je kunt je hiervoor aanmelden via yakultstarttorun.nl. In 7 weken bouw je op van 1 naar zo’n 25 minuten hardlopen en je leert ook alle beginnerstrucs. Dit filmpje geeft een impressie hoe het er tijdens de cursus aan toe gaat.
Voor deze cursus hoef je geen lid te worden van atletiekvereniging AV23, maar betaal je cursusgeld (zie: yakultstarttorun.nl). Bevalt het lopen in groepsverband, dan meld je je hierna natuurlijk aan als lid van AV23 of voor een van onze clinics!

Enkele malen per jaar organiseren we een serie clinics voor de al wat gevorderde loper. Als vervolg op de Yakult Start to Run of  om je voor te bereiden op onze Middenmeer- of Nescioloop of op één van de andere loopevenementen in de regio. Een overzicht van alle clinics kun je hier vinden. Ook voor de clinics hoef je geen lid te zijn of worden van AV23.

Tenslotte is er alleen voor vrouwen elke week het hele jaar door (behalve in de schoolvakanties) op woensdagochtend van 9.30 – 11.00 uur de training “Van wandelen naar hardlopen” in het Flevopark bij de ovale vijver (bij de Valentijnkade). Ga gewoon eerst eens kijken of het iets voor je is (kijk hier voor een kleine impressie). De zwaarte van de training wordt aangepast aan het niveau en de conditie van de deelnemers. Zo kan de training door iedereen gevolgd worden. Zelfs sportief wandelen behoort tot de mogelijkheden! Maar heb je jezelf een doel gesteld om bijv. aan een loop van zeg 5 km mee te doen, dan kan de trainster een persoonlijk schema met extra trainingen voor je opstellen. Wil je meedoen dan betaal je voor een heel jaar € 100).
NB.: voor de Flevopark Training hoef je geen lid te zijn of worden van AV23.

type training  wanneer / waar   trainer
Flevopark training
(alleen voor vrouwen)
woensdag / Flevopark 09.30-11.00 Ingrid Coster (020 – 7764819)
en Tjitske Kooistra (06 – 22166174)

 

 

Ben je al een tijdje aan het hardlopen, alleen of in clubverband?

De recreatie/prestatie-loopgroepen midden- en lange afstand zijn vooral gericht op recreatieve lopers – lekker lopen voor je plezier – en op lopers die willen deelnemen aan wegwedstrijden en trimlopen, zonder nu direct te moeten winnen. Die lopers hebben vaak als doel het realiseren van de bepaalde afstand; de snelheid waarmee dat gebeurt is minder van belang. Er is aandacht voor het opbouwen van een basisconditie en het ontwikkelen van een goede loopstijl.
De trainingen zijn meestal op de baan, maar er wordt soms ook op de weg of in het park gelopen.

NB.: Om aan deze loopgroep mee te kunnen doen moet je een half uurtje in een rustig tempo kunnen hardlopen.

type training  wanneer / waar   trainer
recreatie/prestatie-loopgroepen midden/lang dinsdag / baan 19.30-21.00 Tjitske Kooistra / Ingrid Coster
(om de week)
woensdag / baan of weg 19.30-21.00 Han Brand
zaterdag / baan 9.00-10.30 Carla van der Klei /
Anneke Nass

 

 

Wil je aan wedstrijden deelnemen?

De korte en middellange afstandloopgroep is primair gericht op de 100 – 200 meter resp. 400 – 800 – 1500 meter baanwedstrijden. De loopscholing, tempo’s en snelheidslooptraining zijn dan ook vooral gericht op deze afstanden. Deze training is in eerste instantie bedoeld voor A-junioren, neo- en senioren, maar masters* zijn zeker ook welkom om aan deze training deel te nemen.

type training  wanneer / waar trainer
Korte en middellange afstand dinsdag 19.30-21.00 / baan Michael Weber

De wedstrijdloopgroep lange afstand is gericht op snelle looptijden bij weg- en baanwedstrijden van 5 – 10 km en langer. Hier wordt pittig getraind, uiteraard binnen ieders eigen grenzen. De samenstelling van deze groepen is heel gemengd: ook voor onervaren of oudere lopers is er plaats. Je kunt deze loopgroep volgen op hun eigen Facebookpagina.

type training  wanneer / waar   trainer
Wedstrijdloopgroep lang dinsdag / baan 19.30-21.15 Jan Mens
donderdag / baan 19.30-21.15 Jan Mens
maandag en donderdag / baan 19.00-21.00 Bram Wassenaar (deelname
alleen op uitnodiging)

Let op: in het weekend kunnen de trainingstijden soms wat afwijken. Raadpleeg de trainers.
De trainingen zijn over het algemeen op de baan, tenzij anders is aangegeven. Tijdens het inlopen wordt soms wel eens een stukje door het sportpark gelopen en de trainer van een loopgroep kan er voor kiezen een hele training de weg op te gaan. Voordelen van trainen op de baan: het is gezellig en veilig, ’s avonds goed verlicht, het zachte tartan loopt plezierig; je hoeft je loopsnelheid niet aan te passen aan die van anderen, terwijl de trainer toch makkelijk aanwijzingen kan geven over bijv. looptechniek.

* NB.: senioren: 18 t/m 34 jaar; masters: 35 jaar en ouder.

foto's: Kees v.d. Berg, Mart Bevelander