Hardlopen – baan en weg

Veel mensen hebben geen zin in – of missen de coördinatie voor – de veeleisende technische atletiek, zoals hoogspringen of discus werpen, maar kunnen en willen wel lekker hardlopen. Daarvoor zijn onze looptrainingen de perfecte basis. Er wordt gewerkt aan looptechniek, snelheid, duurvermogen en wedstrijdtactiek.

Onze looptrainingen zijn er op 3 niveau’s:
– voor de echte beginners
– voor mensen die recreatief willen lopen
– voor lopers die aan wedstrijden willen deelnemen.

Als je belangstelling hebt voor een van onderstaande trainingsgroepen, kom dan naar de baan op een van de trainingsuren en spreek de trainer aan. Die kan je advies geven over wat voor jou het meest geschikt is. Doe vast je sportkleding aan! Meestal kun je meteen meedoen.

 

Wil je beginnen met hardlopen?

Bij ons op de baan begint steeds begin februari en begin september een nieuwe cursus Yakult Start to Run. Je kunt je hiervoor aanmelden via yakultstarttorun.nl. In 7 weken bouw je op van 1 naar zo’n 25 minuten hardlopen en je leert ook alle beginnerstrucs. Dit filmpje geeft een impressie hoe het er tijdens de cursus aan toe gaat.
De cursus wordt gegeven door Dirk Beelen, een trainer met veel ervaring met beginnende lopers. Hij en een aantal gezellige loopmaatjes wachten je elke zaterdag op voor een energieke training op de atletiekbaan of in het park. Je conditie verbetert en dat voel je: je wordt steeds fitter! Elke kilometer verbrand je ook nog flink wat calorieën. Als er op korte termijn geen Start-to-Run-cursus is kan het een alternatief zijn om mee te doen met één van de speciale series clinics. Die zijn minder geschikt voor echte beginners, enige loopervaring is gewenst. Zie verderop.

Als je meedoet aan Start to Run ontvang je ook een functioneel hardloop-T-shirt, drie edities van het tijdschrift Runner’s World én het speciale Start to Run Magazine, vol beginnerstips en weetjes. Verder ben je voor vier maanden lid van de Atletiekunie zodat je verzekerd bent tijdens de trainingen.
Voor deze cursus hoef je geen lid te worden van atletiekvereniging AV23, maar betaal je cursusgeld (zie: yakultstarttorun.nl). Bevalt het lopen in groepsverband, dan meld je je natuurlijk aan als lid van AV23!
NB.: Lees hier meer over deze cursus. Inschrijven kan vanaf nu.

type training  wanneer / waar trainer
Start to Run cursus 7
lessen (niet-leden)
zaterdag 09.30-11.00 Dirk Beelen

Daarnaast is er alleen voor vrouwen elke week het hele jaar door (behalve in de schoolvakanties) op woensdagochtend van 9.30 – 11.00 uur de training “Van wandelen naar hardlopen” in het Flevopark bij de ovale vijver (bij de Valentijnkade). Ga gewoon eerst eens kijken of het iets voor je is (kijk hier voor een kleine impressie). De zwaarte van de training wordt aangepast aan het niveau en de conditie van de deelnemers. Zo kan de training door iedereen gevolgd worden. Zelfs sportief wandelen behoort tot de mogelijkheden! Maar heb je jezelf een doel gesteld om bijv. aan een loop van zeg 5 km mee te doen, dan kan de trainster een persoonlijk schema met extra trainingen voor je opstellen. Wil je meedoen dan betaal je voor een heel jaar € 100,= (desgewenst in max. twee termijnen van € 50,=). Dit bedrag kun je overmaken op rekeningnr. NL12INGB0004511274 t.n.v. AV23 onder vermelding van training Flevopark.
NB.: voor de Flevopark Training hoef je geen lid te zijn of worden van AV23.

type training  wanneer / waar trainer
Flevopark training
(alleen voor vrouwen)
woensdag 09.30-11.00 Ingrid Coster (020 – 7764819)
en Tjitske Kooistra (06 – 22166174)

Tenslotte is er enkele malen per jaar een serie ‘clinics’ voor de al wat gevorderde loper, om je voor te bereiden op onze Middenmeer- of Nescioloop of op één van de andere loopevenementen in de regio. Hou hiervoor deze website in de gaten.NB.: ook voor de clinics hoef je geen lid te zijn of worden van AV23.

 

Ben je al een tijdje aan het hardlopen, alleen of in clubverband?

De recreatie/prestatie-loopgroepen midden- en lange afstand zijn vooral gericht op recreatieve lopers – lekker lopen voor je plezier – en op lopers die willen deelnemen aan wegwedstrijden en trimlopen, zonder nu direct te moeten winnen. Die lopers hebben vaak als doel het realiseren van de bepaalde afstand; de snelheid waarmee dat gebeurt is minder van belang. Er is aandacht voor het opbouwen van een basisconditie en het ontwikkelen van een goede loopstijl.
De trainingen zijn meestal op de baan, maar er wordt soms ook op de weg of in het park gelopen.

NB.: Om aan deze loopgroep mee te kunnen doen moet je een half uurtje in een rustig tempo kunnen hardlopen.

type training  wanneer / waar trainer
recreatie/prestatie-loopgroepen midden/lang dinsdag 19.30-21.00 Tjitske Kooistra / Ingrid Coster
(om de week)
woensdag 19.30-21.00 Han Brand
zaterdag 9.00-10.30 Carla van der Klei /
Anneke Nass

 

 

Wil je aan wedstrijden deelnemen?

De korte en middellange afstandloopgroep is primair gericht op de 100 – 200 meter resp. 400 – 800 – 1500 meter baanwedstrijden. De loopscholing, tempo’s en snelheidslooptraining zijn dan ook vooral gericht op deze afstanden. Deze training is in eerste instantie bedoeld voor A-junioren, neo- en senioren, maar masters* zijn zeker ook welkom om aan deze training deel te nemen.

type training  wanneer / waar trainer
Korte en middellange afstand dinsdag 19.30-21.00 Michael Weber

De wedstrijdloopgroep lange afstand is gericht op snelle looptijden bij weg- en baanwedstrijden. Hier wordt pittig getraind, uiteraard binnen ieders eigen grenzen. De samenstelling van deze groepen is heel gemengd: ook voor onervaren of oudere lopers is er plaats. Je kunt deze loopgroep volgen op hun eigen facebookpagina.

type training  wanneer / waar trainer
Wedstrijdloopgroep lang dinsdag 19.30-21.15 Jan Mens
donderdag 19.30-21.15 Jan Mens
donderdag 19.00-21.00 Bram Wassenaar (deelname
alleen op uitnodiging)

Let op: in het weekend kunnen de trainingstijden soms wat afwijken. Raadpleeg de trainers.
De trainingen zijn over het algemeen op de baan, tenzij anders is aangegeven. Tijdens het inlopen wordt soms wel eens een stukje door het sportpark gelopen en de trainer van een loopgroep kan er voor kiezen een hele training de weg op te gaan. Voordelen van trainen op de baan: het is gezellig en veilig, ’s avonds goed verlicht, het zachte tartan loopt plezierig; je hoeft je loopsnelheid niet aan te passen aan die van anderen, terwijl de trainer toch makkelijk aanwijzingen kan geven over bijv. looptechniek.

* NB.: senioren: 18 t/m 34 jaar; masters: 35 jaar en ouder.

foto's: Kees v.d. Berg, Mart Bevelander