Jaarverslag 2011

door Dennis Weijens

Inleiding

2011 was een jaar van vernieuwing. Zo was na meer dan negen maanden de renovatie van de baan eind mei eindelijk voltooid. Binnen het bestuur vonden enige wisselingen plaats en werden er twee nieuwe leden verwelkomd. Ook werd aan het eind van het jaar duidelijk dat het materiaal- en krachthok verbouwd konden gaan worden. Helaas moest er afscheid genomen worden van Rinaldo Tauwnaar, onze trouwe kantinebeheerder. Op sportief gebied was 2011 opnieuw een succesvol jaar. In totaal deden er van junioren tot en met masters 28 verschillende atleten mee aan de NK’s. Hier werden maar liefst 31 medailles gewonnen, waarvan 11 gouden, 7 zilveren en 13 bronzen. In 2011 werden 38 clubrecords verbroken.

Organisatie

Eind 2010 en begin 2011 vervulde secretaris Jaap Sulkers ook de rol van penningmeester. Tijdens de ALV van 11 mei werd het penningmeesterschap overgenomen door Evert Jonkers. Dennis Weijens volgde Jaap op als secretaris. Jaap blijft lid van het bestuur en richt zich meer op algemene en technische zaken. Walter Ritmeijer werd benoemd tot algemeen bestuurslid, met de verantwoordelijkheid voor personele zaken.

Ook binnen het jeugdbestuur hebben er wisselingen plaatsgevonden. Omdat Walter plaats nam in het bestuur stopte hij met het coördineren van de instroom van de jeugdleden. Magdalien Waardenburg nam deze taak van hem over.
Op zaterdag 28 mei werd Randstad officieel sponsor van AV’23. De Club van 100, onder leiding van Els van Noorduyn en Arend de Jong, en Hans Hofstede namens het bestuur ondertekenden samen met Randstads regiodirecteur Jeroen Zwinkels het sponsorcontract.
Tegen het eind van 2011 werd duidelijk dat de subsidiëring van de inzet van Rinaldo Tauwnaar gehalveerd zou worden. Daardoor moest er op 1 januari 2012, na 12 jaar trouwe dienst als kantinebeheerder, helaas afscheid genomen worden. In 2012 zal de kantine gerund worden door vrijwilligers onder leiding van de kantine beheergroep. Grote dank hiervoor aan Robin Willems, Mandy de Vree, Geline Kottier, Jessica Uyttewaal, Gea Beelen, Jeroen Overweel en Michel Groen. Het bestuur wenst Rinaldo alle goeds in de toekomst.
Tijdens de ALV van 27 oktober werd de begroting voor 2012 goedgekeurd en zijn er enkele wijzigingen doorgevoerd voor de contributies in 2012.
In 2011 werd ook bekend gemaakt dat Amsterdam in 2016 het EK atletiek gaat organiseren. Ter verhoging van de efficiëntie en verbetering van de prestaties zoeken de Amsterdamse atletiekverenigingen naar meer samenwerking. Hiervoor zijn een stuurgroep, een programmamanager en vijf projectgroepen actief. AV’23 wordt in de projectgroepen vertegenwoordigd door Hans Hofstede, Els van Noorduyn, Walter Ritmeijer, Siem Goede en Jaap Sulkers.

Wedstrijden en activiteiten

In 2011 zijn alle vertrouwde evenementen van AV’23 georganiseerd. Cees de Nood en Robin Willems namen wederom de trainingspakkenwedstrijd en clubkampioenschappen op zich. Ook waren zij nauw betrokken bij de pupillencompetitie die AV’23 jaarlijks organiseert. Tessa Strijp, Anna Goede, Jacquemijne van der Weiden, Robin Willems en Andrea Aquina organiseerden de seizoensafsluiting met ouder-kindwedstrijd en barbecue. De 6e Nescioloop werd op 10 april georganiseerd door Gerard Lijnzaad. In de zomer vond de 4e Meermarathon plaats en op 30 oktober de 52e Middenmeerloop. Kees van den Berg had hiervoor een geheel vernieuwd parcours bedacht. Gerard Lijnzaad en Theo Danes namen het werven van vrijwilligers voor de Amsterdam Marathon op zich.
Nieuw in 2011 was de eerste cross in het Diemerbos. Michiel Hatenboer en Robin Willems bouwden deze cross op tot een succesvolle wedstrijd van de crosscompetitie.
Voor de jeugd werden er nog veel meer activiteiten georganiseerd door het jeugdbestuur. Zo zijn bijna 100 pupillen, en later in het jaar ruim 50 junioren, op kamp geweest in Austerlitz, onder leiding van de trainers. Jacquemijne van der Weiden, Rosa de Jong en Anna Goede hebben dit mogelijke gemaakt, met hulp van Sammie Jansen en Ynze Strikwerda. Theo zorgde ervoor dat er weer een groep jonge atleten naar de meerkamp in Best ging. De grote clubactie was weer erg succesvol onder leiding van Andrea Aquina. Sinterklaas kwam ook dit jaar weer langs op de vereniging tijdens een speciale pietentraining, Rosa en Tessa hebben de kantine daarvoor mooi versierd. Joost Cosman organiseerde namens het jeugdbestuur een uitje voor de jeugdtrainers met twee leerzame presentaties, een diner en een feestje.
Gedurende de wintermaanden is door Geline Kottier het initiatief genomen om op de eerste donderdag van de maand een avondmaaltijd te koken voor alle leden. Met Robin heeft zij ook de oliebollenloop georganiseerd.
In juli hebben op initiatief van Els van Noorduyn en onder leiding van Joost Cosman, een aantal trainers de deelnemers van de International Math Olympiad kennis laten maken met atletiek.
Eind 2011 werd duidelijk dat Randstad akkoord zou gaan met het financieren van de lang gewenste verbouwing van het materiaal-/krachthok. Met dank aan Els van Noorduyn, Arend de Jong, Theo Danes, Cees de Nood en Siem Goede kan begin 2012 al met de verbouwing gestart worden.
Het bestuur is de organisatoren, trainers, begeleiders en de vele vrijwilligers tijdens al deze activiteiten uiterst dankbaar voor hun inzet.

Prestaties

Bij de Europacup in het Turkse Izmir verbeterde Brenda Baar haar eigen Nederlands record hinkstapspringen tot 13,51m. Hiermee sprong ze bijna een halve meter verder dan ooit (13,04m in 2010).
Tijdens de Nederlandse kampioenschappen indoor, outdoor en cross is er door AV’23 een geweldig aantal medailles gewonnen. Zo wonnen Annemiek Bolte (kogel), Peter Groen (200m) en Helmut Drabben (60mH) goud op de NK indoor voor masters. Bij de NK in de buitenlucht was er goud voor Helmut en Ingrid. Helmut, Annemiek, Peter, en Huib wonnen zilver en Werner, Peter en Onno wonnen brons op dit kampioenschap.
Bij de junioren was Alain van Tholl succesvol op de 110m horde. Hij won brons in een nieuw clubrecord.
De studenten wonnen in totaal vijf medailles. Dennis Weijens won zowel indoor als outdoor brons (ver, 100m). Theo Danes pakte zilver en brons op de horde en het speerwerpen en Anna Goede won een bronzen medaille met discus.
Brenda Baar was de koningin van de springnummers tijdens de NK in het Olympisch stadion. Ze werd eerste op het verspringen en hink-stap-springen. Sander Stok won brons op het onderdeel kogelslingeren.
Tijdens de NK estafette werden acht podiumplaatsen bemachtigd. De jongens B waren veruit het succesvolst met goud (4×200), zilver (4×400), en een bronzen plak (4×100). Een hoogtepunt was de gouden medaille op de 10x100m van een gemixt junioren-senioren team.
Aan het eind van het jaar won Ingrid Coster brons tijdens het NK cross.
Op de weg werden Fa Adda en Theo Stelling kampioen op zowel de halve als de hele marathon.
Tijdens de D-Spelen won Iris de Ruiter zilver met discus en brons met kogel, beide met een clubrecord.
Ook in teamverband werd er goed gepresteerd. In de pupillencompetitie werden de jongens A2 eerste, de jongens A1 tweede en de jongens mini en C en meisjes A1 en B vierde. De junioren D-meisjes eindigden landelijk op de derde plaats. De B-jongens werden vierde, de mannen masters vijfde en de mannen senioren eerste in de promotie-/degradatiewedstrijd.
De jaarbekers van 2011 gingen naar: Jesse Edwards, Noah Hoondert, Alain van Tholl, Iris de Ruiter, de mannen competitieploeg, Brenda Baar, Peter Groen en Fa Adda. Rutger Bien ontving de Piet van ’t Hofbeker en het meisjes D-team kreeg de aanmoedigingsprijs.
Theo Danes en Peter Groen hielden afgelopen jaar de clubrecords bij. In totaal zijn 38 records gesneuveld, waarvan 2 bij de pupillen, 16 bij de junioren, 5 bij de senioren en 15 bij de masters.

2012

Begin 2012 zal gestart worden met de verbouwing van krachthonk/materiaalhok, zodat er meer ruimte ontstaat om binnen te kunnen trainen en om krachttraining te kunnen doen.
In februari wordt de Diemerboscross georganiseerd. Dit jaar niet als onderdeel van de cross competitie maar open voor alle atleten.
Verder staat 2012 in het teken van vrijwilligers en het open houden en runnen van de kantine zonder Rinaldo. Het bestuur hoopt dat elk AV’23-lid zijn steentje bij wilt dragen om van alle wedstrijden en activiteiten ook in 2012 een succes te maken.