Uit de bestuurskamer, december 2016

door Andrea Aquina, voorzitter AV’23

Na een de najaars-ALV waarin we de begroting voor 2017 hebben vastgesteld is er inmiddels al weer anderhalve maand verstreken en stevenen we in rap tempo af op het einde van 2016. De trainingen vinden nu voor een groot deel op een donkere baan plaats en natuurlijk op de zaterdagen waar ons gelukkig zo nu en dan fris maar ook prachtig zonnig trainingsweer gegund is.
Inmiddels hebben we ook onze eerste bestuursvergadering na de ALV gehad en er is zoveel te melden… We zullen proberen regelmatiger updates te plaatsen over waar we allemaal mee bezig zijn. Zodat we u niet met zulke lange updates als deze hoeven lastig te vallen. Voor nu in elk geval een bij lange na niet volledige selectie van die bezigheden, uit zowel de sportspecifieke hoek alsook de niet-atletiekzaken die voor de verenging wel heel belangrijk zijn en op orde moeten zijn.

crosstraining
Op trainingsgebied zeker het vermelden waard is dat we – naast de senioren wedstrijdgroep van trainer/coach Els,  die de zondag al als trainingsdag in gebruik had (in de zomer op de baan en in de winter in het bos) – nu ook een pupillengroep hebben op zondag. Op proef is Lennart Hatenboer dit seizoen van start gegaan met crosstrainingen op zondag voor de pupillen. Hij geeft, samen met een assistent, aan een selectie van pupillen uit alle groepen crosstrainingen waarover ik alleen maar enthousiaste verhalen hoor. Niet alleen op en rond de baan, maar soms ook in het Amsterdamse Bos of op een locatie waar de crosscompetitie plaatsvindt. Heuse parcoursverkenningen voor de ambitieuze crossers, leuke trainingen waar ook serieus aandacht besteed wordt aan looptechniek. Dit proefjaar gebeurt dit met een op motivatie, talent en crosscompetitiedeelname geselecteerde groep pupillen. Maar ik denk dat we nu al kunnen stellen dat deze training zodanig succesvol is dat we die, indien mogelijk voor een grotere groep pupillen, volgend seizoen zeker zullen zien terugkeren. Nu alvast veel dank voor het doorzetten van je initiatief Lennart!

wachtlijst en …
In 2017 hebben we onszelf aardig wat taken gesteld om de vereniging zowel kwalitatief als kwantitatief weer te laten groeien. Een belangrijke discussie in de ALV ging over de wachtlijst die wij voor de jeugd hebben en over de mogelijkheden om te zorgen dat we de kinderen op deze wachtlijst op een verantwoorde manier kunnen laten instromen zonder dat de kwaliteit van de trainingen in het geding komt. De afgelopen jaren laat het ledenverloop zien dat het ons niet gelukt is om te groeien, terwijl de wachtlijst wel enorm is gegroeid. Of dat laatste nou een Dafne-effect of een EK-atletiek-effect is, of dat het komt omdat de wachtlijsten bij onze hockeyburen nog langer zijn, dat weten we natuurlijk nooit zeker. Feit is wel dat het hartstikke zonde is dat het ons bij lange na niet lukt om de kinderen die bij ons aan de poort staan te trappelen om te kunnen gaan sporten, een plekje te bieden.
En dat terwijl we voor de ambities die we bij de oudere jeugd hebben (meer en specialistischer trainingsaanbod met name) echt een bredere basis nodig hebben. We hebben natuurlijk meer geld nodig voor trainers als we meer leden hebben, maar de huur van clubhuis en baan en allerlei andere vaste lasten blijven even hoog als ons ledenaantal groeit. En de capaciteit van de baan binnen onze huurtijden is meer dan voldoende. Dus al met al zitten we met meer leden ruimer in ons financiële jasje en hebben we meer te besteden aan het verwezenlijken van onze atletiekambities. Met ledengroei ambiëren we dus zeker niet alleen maar een kwantitatieve groei. In tegendeel, zou ik zelfs willen stellen: juist door die ledengroei kunnen ook de kwaliteitsslag maken die we willen maken! Maar goed: voor nu dus hard aan de slag met TC en Jeugdbestuur om te bezien hoe we de wachtlijst kunnen gaan wegwerken dit jaar.

… ledengroei
Voor de atletiekzaken laat ik het hier even bij. Maar niet nadat ik een oproep heb gedaan aan alle leden die het leuk vinden om zo nu en dan eens te schrijven. Deze leden wil ik graag uitnodigen om af en toe eens wat aan te leveren voor op de website: wedstrijdverslagen, trainingsbelevenissen, bij voorkeur voorzien van mooi beeldmateriaal. Theo heeft dat natuurlijk de afgelopen jaren zeer zorgvuldig verzorgd voor wat betreft de competitiewedstrijden van de oudere jeugd en de senioren. Maar nog afgezien van dat er altijd meer verse actuele verenigingsgerelateerde websitevulling welkom is, heeft Theo sinds kort ook zijn handen vol aan zoon Tom die hij samen met Jacquemijne op 4 december heeft gekregen. We hopen natuurlijk dat de kleine Tom over een paar jaar aan de hand van papa samen met zijn enkele maanden oudere vriendje Bjorn komt kennismaken op zijn eerste training, en net zoals de beide papa’s Theo en Sander als kleine jochies bij AV’23 kwamen en er nooit meer weg gingen! Theo en Sander: allebei van harte gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoons!

andere bestuurszaken
Dan toch nog even kort enkele niet-atletiek onderwerpen waarmee het bestuur druk is:

  • Bestuursleden: beginnen met goed nieuws: voor de aangekondigde secretarisvacature die ontstaat als Michiel op de ALV in maart zal terugtreden om zich volledig op het voorzitterschap van de Stichting Amsterdam Atletiek en op zijn lidmaatschap van de Unieraad van de Atletiekunie te richten, hebben we naar het zich laat aanzien al een vervanger! Hij zal zich op korte termijn zelf introduceren. (Ik ben dol op cliffhangers!)
  • We zijn bezig het personeelsbeleid van de gehele vereniging, van jeugdtrainers met vrijwilligersvergoedingen tot medewerkers met diverse contracten en zzp-opdrachten, in beeld te brengen en transparant en correct te regelen. Het “slechte“ nieuws is dat we voor deze klus weliswaar vanuit onze leden fantastische hulp krijgen, maar dat we voor dit onderwerp wel nog een bestuurslid zoeken. Ben je hier thuis in en wil je je specifiek met dit onderwerp bezighouden maar eigenlijk ook wel breder met de verengingszaken bemoeien: meld je als kandidaat bestuurder!
  • We hebben al heel lang op onze wensenlijst staan om als vereniging een vertrouwenscontactpersoon te hebben, waarbij leden en trainers terecht kunnen als daar aanleiding voor is. We hebben daar enkele kandidaten voor en gaan deze winter gesprekken aan.
  • De kantinecommissie is bezig met een frisse start en dat zal langzaamaan steeds zichtbaarder worden.
  • De commissie die de Nescioloop organiseert was uitgedund tot één persoon en een – gelukkig wel heel goed – draaiboek, dat vorige organisatoren netjes hadden overgedragen. Gelukkig is deze commissie inmiddels weer op sterkte en ook al bijeen geweest om te zorgen dat er in april weer een prachtig evenement op onze agenda staat.

Tot slot, na een geslaagd Sinterklaasfeest voor de pupillen en een vroeg maar schitterend Kerstgala voor de rest van de leden hebben we dit jaar nog de Oliebollenloop op de agenda op 30 december en dan is het op 8 januari alweer tijd voor de Nieuwjaarsreceptie (half vijf tot zeven, noteer alvast). Binnenkort voor beide gelegenheden de uitnodiging en meer informatie. Voor nu: heel fijne feestdagen, al dan niet op de atletiekbaan, en een sportief 2017!